Program partnerski, program afiliacyjny czy po prostu rekomendacja, to doskonałe narzędzie marketingowe do pozyskiwania nowych klientów.
Niewiele osób jednak wie, że własny program partnerski można też zbudować w systemie CRM.
Jest to przykład nieoczywistego, ale wartościowego zastosowania systemu, którego korzyści mogą być wielowymiarowe.
Co trzeba wiedzieć o generowaniu dodatkowych szans sprzedaży w systemie CRM i wykorzystaniu do tego typu działań programu partnerskiego i linków afiliacyjnych?
Program partnerski - definicja
Program partnerski, to mechanizm, który umożliwia firmom sprzedającym produkty i usługi na ich polecanie potencjalnym klientom przez osoby rekomendujące, czyli tzw. ambasadorów marki.
Jest to narzędzie marketingu internetowego i swojego rodzaju reklama realizowana przez niezależnych partnerów.
Program partnerski pozwala na zbieranie informacji, kto, co i komu polecił oraz jaka gratyfikacja się mu za to należy.
Tworzenie programu partnerskiego na własne potrzeby
Jak już wspomnieliśmy, własny program partnerski można stworzyć przy użyciu narzędzi systemu CRM.
Żeby program partnerski dział efektywnie, musi działać według ustalonego procesu i być zautomatyzowany.
Zanim jednak to nastąpi, należy stworzyć w firmie proces, który pozwoli Twoim partnerom na prostą rekomendację Twoich produktów i usług.
Jego efektem powinno być stworzenie łatwego w obsłudze systemu zgłaszania potencjalnych klientów i przekazywania danych o potencjalnym kliencie przez osoby rekomendujące – najlepiej wprost do procesu sprzedaży.
Polecany artykuł:
Regulacje w programie poleceń
Każdy program partnerski powinien mieć jasne i proste regulacje, określające kiedy i za co przysługują wynagrodzenia. Regulamin powinien także zawierać informacje o sposobie rekomendacji usług i produktów firmy.
Prowizje i wynagrodzenia za polecenia
Program partnerski często oferuje różnorodne formy wynagrodzeń, takie jak prowizje, bonusy, prezenty czy inne korzyści dla osób, które skutecznie poleciły potencjalnych klientów. Wartość tych korzyści może być różna w zależności od skuteczności partnera oraz wartości przyniesionej przez nowego klienta.
Proces rekomendacji w afiliacji
Formularz kontaktowy do zbierania poleceń
Dla uproszczenia procesu zgłaszania potencjalnych klientów firmy często stosują krótkie formularze kontaktowe, które zawierają informacje zarówno o potencjalnym kliencie, jak i o osobie polecającej.
Możliwość wpisania imienia, adresu e-mail, oraz numeru telefonu pozwala na szybkie i łatwe przekazanie informacji o potencjalnym kliencie do działu sprzedaży i procesu sprzedaży
Linki partnerskie, linki afiliacyjne
Inną powszechną praktyką jest udostępnianie linków partnerskich, które służą do śledzenia pochodzenia potencjalnych klientów.
Osoba rekomendująca może wysłać taki link za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji, takich jak e-mail, SMS, Facebook czy Messenger.
Kiedy potencjalny klient kliknie w link, system automatycznie rejestruje zgłoszenie, a firma od razu wie, od kogo pochodzi lead.
Zaufanie i pewność w programie partnerskim
Za sukcesem programu partnerskiego stoi przemyślana organizacja przepływu informacji pomiędzy polecającym a firmą oraz zaufanie między stronami.
Wielu partnerów decyduje się na współpracę właśnie z powodu atrakcyjnych bonusów, prezentów czy prowizji. Jeśli klient, polecony przez partnera, dokona zakupu, partner powinien otrzymać za to konkretne wynagrodzenie.
Z tego też powodu, wszelkie informacje o potencjalnych klientach muszą być przekazywane w sposób precyzyjny i bezbłędny.
Najgorszym scenariuszem jest sytuacja, gdy ktoś poleca produkt lub usługę, ale firma nie jest tego świadoma i prowizja dla polecającego jest zagrożona.
Jeśli rekomendacja nie jest odpowiednio przypisana, a osoba polecająca nie otrzymuje należnych korzyści, zniechęca się do dalszej współpracy, a my tracimy na tym, że niezależne osoby generują dla nas dodatkowe szanse sprzedaży.
Automatyzacja i integracja programu partnerkiego z system CRM
Rozwiązaniem tej sytuacji jest oczywiście system z dedykowanymi funkcjonalnościami do polecania i rozliczania poleceń.
Automatyzacja procesu partnerskiego oraz integracja z systemem CRM są kluczowe, aby żadna informacja nie została pominięta. Dzięki temu możliwe jest szybkie przekazanie leadów do działu sprzedaży i sprawne informowanie o wynikach rekomendacji.
Oto kilka kluczowych korzyści, jakie daje korzystanie z programu partnerskiego za pomocą systemu CRM:
- Ułatwia przekazanie informacji o leadzie (nic nigdzie nie ginie),
- Precyzyjne określa, kto jest osobą rekomendującą,
- Przekierowuje informację o nowym leadzie wprost do procesu sprzedaży i handlowca, dzięki czemu klient ma szansę być szybko skontaktowany,
- Pozwala na monitorowanie zamknięcia szansy sprzedaży.
- Pozwala naliczyć prowizję za udane polecenie, jeśli sprzedaż dojdzie do skutku.
Praktyczny przykład zastosowania rekomendacji w interencie
Klienci Berg System mają możliwość pobrania linku do SMS Api, upoważniającego do korzystania z testowego pakietu SMS-ów.
Taki pakiet może okazać się niezwykle przydatny przy konstruowaniu np. pierwszej kampanii marketingowej, pozwalając na sprawdzenie efektywności i reakcji odbiorców na różne przekazy.
Kiedy klient korzysta z linku dostarczonego przez Berg System, w SMS Api takie działanie interpretowane jest jako polecenie.
Wartość i skuteczność programu partnerskiego
Czy warto inwestować w program partnerski? W naszym przypadku, ale i w kontekście sprzedaży B2B, odpowiedź brzmi zdecydowanie tak.
Skuteczność konwersji z rekomendacji, jaką w Berg System mamy z poleceń naszego oprogramowania przez naszych ambasadorów innym firmom, wynosi 70–80%.
Dla porównania, gdy trafia do nas klient z innego źródła niż rekomendacja, ta wartość oscyluje wokół 20%.
To jasny sygnał, że jest to źródło akwizycji, które często jest bardziej opłacalne finansowo, niż chociażby tworzenie reklam.
Jeśli jesteś zainteresowany tym, jak nasz system CRM wygląda od środka i jakie może dać Ci możliwości na pozyskiwanie potencjalnych klientów i generowanie dodatkowych szans sprzedaży – przejdź niżej i zapisz się na test programu.