Systemy prowizyjne Automatyzacja rozliczeń w sprzedaży

Systemy prowizyjne: Automatyzacja rozliczeń w sprzedaży

Systemy prowizyjne: Automatyzacja rozliczeń w sprzedaży

Systemy prowizyjne Automatyzacja rozliczeń w sprzedaży

Systemy prowizyjne: Automatyzacja rozliczeń w sprzedaży

Systemy prowizyjne to zaawansowane narzędzia informatyczne wykorzystujące technologię Business Intelligence (BI) do automatyzacji procesu kalkulacji i rozliczania prowizji czy dodatkowych bonusów w organizacji.

Te narzędzia stosowane są zarówno w sieciach sprzedaży własnych, jak i przy współpracy z partnerami zewnętrznymi. Ich zastosowanie jest wszechstronne, obejmuje bowiem różne sektory rynku, od sieci handlowych, przez dystrybucję produktów finansowych, jak ubezpieczenia i kredyty, po branże takie jak OZE czy nieruchomości, itp.

Systemy rozliczeń prowizji pomagają im w efektywnym zarządzaniu wynagrodzeniami, a automatyzacja przekłada się na szybsze, dokładniejsze i bardziej sprawiedliwe procesy rozliczeniowe, co jest fundamentem budowania motywacji wśród sprzedawców i utrzymywania trwałych relacji biznesowych.

System prowizyjny i automatyzacja rozliczeń

Tradycyjne metody obliczania prowizji, które opierają się na rozproszonych danych i arkuszach kalkulacyjnych, nie mają już szans konkurować z nowoczesnymi systemami rozliczeń prowizji.

  • Systemy do rozliczania prowizji zbierają dane z różnych źródeł w jednym miejscu, oferując aktualny i kompleksowy widok na wyniki sprzedaży oraz osiągnięcia indywidualne i zespołowe. Eliminują przy tym potrzebę ręcznego wprowadzania danych i potencjalne błędy z tym związane.

Dzięki automatyzacji, w bardzo krótkim czasie, oprogramowanie jest w stanie przetworzyć z dużą precyzją ogromne ilości danych. To pozwala na szybkie obliczanie prowizji dla skomplikowanych struktur sprzedażowych, które uwzględniają różnorodne czynniki, takie jak wartość sprzedaży, marże produktów, specjalne premie za wyniki czy obejmowane stanowisko w strukturze firmy.

Efektywność ta przekłada się na lepsze zarządzanie zasobami i oszczędność czasu, który menedżerowie i zespoły finansowe mogą poświęcić na zupełnie inne zadania.

Systemy prowizyjne Automatyzacja rozliczeń w sprzedaży w czasie rzeczywistym
Automatyzacja rozliczeń w sprzedaży

Przejrzystość w systemie premiowym jest możliwa?

Systemy prowizyjne zwiększają przejrzystość procesu rozliczania prowizji, co bezpośrednio wpływa na motywację pracowników.

Dzięki dostępowi do interaktywnych dashboardów i raportów sprzedawcy mogą na bieżąco śledzić swoje wyniki sprzedażowe, naliczone prowizje oraz zagwarantowane wynagrodzenie.

Ta natychmiastowa informacja zwrotna nie tylko podnosi moralne pracowników, ale również umożliwia im lepsze planowanie osobistych finansów i strategii sprzedaży.

Ponadto systemy te oferują możliwość wprowadzania motywacyjnych konkursów sprzedażowych i programów premiowych, co dodatkowo wzmacnia zaangażowanie zespołu. Sprzyja zdrowej rywalizacji, ale także umożliwia szybką korektę działań w przypadku nieosiągania zakładanych rezultatów, co w efekcie może znacząco zwiększyć efektywność sprzedaży.

Systemy prowizyjne Rozliczenia prowizji handlowców
Rozliczenia prowizji handlowców

System premiowy pod lupą managera: lepsza jakość danych i szybsze decyzje

Dostęp do dokładnych i aktualnych danych pomaga również managerom. Systemy prowizyjne umożliwiają szybkie agregowanie danych z różnych źródeł, co pozwala na głęboką analizę wyników sprzedaży i efektywności działań podległym im zespołów.

To z kolei umożliwia lepszą kontrolę sprzedaży i całego procesu rozliczeń i szybsze reagowanie na ewentualne zmiany w wynikach sprzedaży.

Możliwość monitorowania efektywności sprzedaży pozwala na szybkie dostosowywanie planów premiowych czy wprowadzanie nowych produktów na rynek. Pozwala również na szybkie wykrywanie i reagowanie na ewentualne problemy

Te artykuły mogą Cię zainteresować:

Prognozowanie sprzedaży – koniec z domysłami

Prognozowanie sprzedaży to przewidywanie tego, ile produktów lub usług firma sprzeda w przyszłości. To taka biznesowa pogodynka, która przewiduje przyszłe wyniki sprzedażowe i daje odpowiedź, jakie decyzje podjąć, aby Twoja firma mogła rosnąć. Prognozowanie sprzedaży jako narzędzie zarządzania, umożliwia ustalenie priorytetów zarówno dla działów sprzedaży jak i marketingu. Pomaga np. planować ile towaru wyprodukować albo ile produktów czy usług trzeba

Czytaj więcej »
Plan sprzedażowy w 7 krokach

Manager sprzedaży, za główne zadanie ma osiągnięcie wysokich wyników sprzedażowych. Aby tego dokonać, niezbędne jest opracowanie planu, który będzie służył jako strategia dla całego zespołu. Stoisz przed tym wyzwaniem i zastanawiasz się, co powinien zawierać dobry plan sprzedażowy? W tym artykule przedstawimy istotę planowania sprzedaży i prognozowania sprzedaży oraz 7 kroków do opracowania skutecznego planu sprzedażowego, aby pomóc Ci osiągnąć

Czytaj więcej »

Wynagrodzenie prowizyjne: specyfika i wyzwania w branży finansowej i ubezpieczeniowej

Elastyczność i adaptacja

W branżach finansowej i ubezpieczeniowej, gdzie struktury sprzedaży są złożone, a procesy rozliczeniowe wielowarstwowe, systemy prowizyjne muszą wykazywać się wyjątkową elastycznością i zdolnością do adaptacji.

Przyjmowanie plików z incasem, czyli rozliczenie partii płatności rozłożonych na raty, stanowi tylko fragment szerokiego spektrum wymagań stawianych przed zaawansowanymi systemami prowizyjnymi.

Systemy prowizyjne Automatyzacja rozliczeń w sprzedaży Raporty sprzedaży
Raporty sprzedaży

Obsługa złożonych struktur rozliczeniowych

Wyzwanie pojawia się, gdy mamy jakieś progi prowizji i wyzwalacze prowizji, albo systemy premiowe miesięczne, kwartalne lub dłuższe. Albo gdy dochodzi do konieczności obsługi dzielenia prowizji pomiędzy kilku sprzedawców czy zarządzanie nadprowizjami.

Przykładowo, w systemie musi istnieć możliwość rozliczenia, w którym np. pracownicy otrzymują 10% prowizji od każdej transakcji, podczas gdy lider zespołu – dodatkowy 1% od łącznej wartości sprzedaży zrealizowanej przez grupę.

Dodatkowo, systemy prowizyjne powinny umożliwiać zarządzanie tzw. prowizją od prowizji, która występuje, gdy na przykład Regionalny Kierownik Sprzedaży (RKS) zarabia na sprzedaży realizowanej przez podległe mu multiagencje.

Automatyczne wykrywanie odstępstw i błędów

Kluczową funkcjonalnością, oczekiwaną przez branżę, jest skuteczność systemu i jego zdolność do automatycznego wykrywania błędów i odstępstw w wypłatach dokonywanych przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe (TU).

Zarówno rozliczający się z TU, jak i wypłacający prowizje agentom, muszą mieć możliwość szybkiej weryfikacji, czy doszło do błędu po stronie TU, czy też wewnątrz własnej organizacji.

Systemy prowizyjne automatyzacja rozliczeń w sprzedaży wykrywanie błędów
Wykrywanie błędów

Adaptacja do różnorodnych standardów rozliczeń

Towarzystwa Ubezpieczeniowe często stosują różne standardy w rozliczeniach prowizyjnych, w tym odmienne konstrukcje kolumn czy kolejności w raportach. System prowizyjny musi być na tyle elastyczny, aby mógł przetwarzać te różnice, eliminując duble czy braki polis.

Zaawansowane systemy oferują tzw. wrzutnie do plików. Po wrzuceniu plików z raportami sprzedaży, z różnych źródeł, system przetwarza dane i wskazuje na kategorie błędów, takie jak niejednoznaczność w przypisaniu polis.

Wspieranie realizacji celów sprzedażowych

Oprócz precyzyjnego rozliczania prowizji systemy te pełnią również rolę narzędzi motywacyjnych, wspierając realizację celów sprzedażowych. Możliwość łatwego wprowadzania promocji, konkursów sprzedażowych czy specjalnych premii za osiągnięcie określonych wyników, znacząco zwiększa zaangażowanie zespołów sprzedażowych.

Dzięki temu pracownicy są bardziej zmotywowani do osiągania lepszych wyników, co bezpośrednio przekłada się na wzrost wydajności i osiąganie lepszych wyników finansowych przez całą organizację.

Systemy prowizyjne automatyzacja rozliczeń w sprzedaży w systemie CRM
Automatyzacja rozliczeń w sprzedaży w systemie CRM

Jaki wybrać system prowizyjny do generowania rozliczeń z handlowcami?

Kluczowym aspektem przy wyborze systemu prowizyjnego jest jego zdolność do dostosowania się do unikalnych wymagań i specyfiki danej organizacji.

Idealny i skuteczny system umożliwia zaprojektowanie elastycznych procesów kalkulacji prowizji, które mogą być łatwo modyfikowane w miarę rozwoju firmy i zmian na rynku.

Przy wyborze systemu warto zwrócić uwagę na jego integrację z innymi systemami informatycznymi w organizacji oraz dostęp do zaawansowanych funkcji analitycznych i raportowych.

W tym kontekście warto wspomnieć o doświadczeniu Berg System, które pozwoliło na realizacje wielu zaawansowanych projektów wdrożeniowych systemu rozliczeń prowizji.

Przykładem niech będzie współpraca z Pocztą Polską, gdzie wynagrodzenie prowizyjne stosowane przez organizację jest tak różnorodne, że wymagało skonkretyzowania i pomocy w spisaniu wymagań służących do realizacji wdrożenia nowego oprogramowania odpowiadającego ich potrzebom.

Podobnie było u klienta z branży automotive. W Grupie Bemo połączono system rozliczeń prowizji z systemem księgowym Symfonia, z systemami bankowymi oraz opłatomatami, a przedstawiciele handlowi mogą korzystać z opcji samofakturowania.

Przetestuj Berg System CRM bezpłatnie

Picture of Natalia Skwierawska
Natalia Skwierawska
Od początku swojej kariery zawodowej związana jestem z bankowością i ubezpieczeniami. Przez lata pracowałam dla jednej z największych porówynywarek finansowych w Polsce, gdzie jako Menager ds. produktów finansowych poznałam produkty bankowe i ubezpieczeniowe od podszewki. Mam też kilkuletnie doświadczenie dziennikarskie. Pisałam w Rzeczpospolitej i Gazecie Giełdy Parkiet. W 2018 r., podczas wręczania Nagród Dziennikarskich Związku Banków Polskich im. Mariana Krzaka, uhonorowana zostałam Wyróżnieniem za przystępne i zrozumiałe prezentowanie kwestii związanych z finansami osobistymi i wkład w edukację ekonomiczną Polaków.

Blog

Polecane artykuły
Scroll to Top