CRM online (Customer Relationship Management) to narzędzie w chmurze, które pozwala firmom na zarządzanie relacjami z klientami w sposób scentralizowany. Program umożliwia zbieranie, przechowywanie i analizowanie danych dotyczących klientów oraz interakcji z nimi. Dzięki temu przedsiębiorstwo może zwiększyć efektywność swojej komunikacji i dostosować swoje działania do potrzeb klientów, co wpływa na lepsze relacji z nimi.
Zarządzanie bazą klientów nie musi opierać się wyłącznie na pracy w Excelu. Coraz więcej przedsiębiorstw korzysta z rozwiązań online. Przestawienie się z arkuszy kalkulacyjnych czy programów, które instalowane są na komputerach pracowników, na systemy CRM online jest dziś coraz bardziej powszechne.
Odpowiedni wybór systemu CRM, poprzedzony powinien być analizą sytuacji firmy i zebraniem wymagań od przyszłych użytkowników systemu CRM. Zastanówmy się więc, co powinno znaleźć się w takim rozwiązaniu, żeby w jak najszerszym aspekcie zaspokoiło ich potrzeby?
Prosty CRM online - obowiązkowe funkcje CRM
Sama sprzedaż byłaby nieefektywna bez marketingu i sprawnej obsługi klienta. Działania w ramach obu tych obszarów są bardzo potrzebne w momencie, gdy klient dokonał już zakupu i w zasadzie może już odejść. Nadrzędnym celem każdej firmy sprzedażowej w takim momencie jest jednak to, żeby ten sam klient wrócił za jakiś czas po kolejny zakup.
Ale, żeby się tak stało, przedsiębiorstwo powinno skoncentrować się na 3 rzeczach: archiwizacji danych, mierzeniu danych, a następnie na planowaniu na ich postawienie swoich działań.
To 3 najważniejsze funkcje CRM, które gwarantują sprawne zarządzanie sprzedażą w firmie. Są one wypadkową tego, jakie narzędzia oferuje system CRM i do czego można je wykorzystać.
Narzędzia CRM online:
- Kontakty z klientami — oprogramowanie CRM pozwala na przechowywanie danych kontaktowych klientów, takich jak adresy e-mail, numery telefonów czy miejsce zamieszkania.
- Historia interakcji z klientami — system klasy CRM umożliwia przechowywanie historii wszystkich interakcji z klientami, takich jak rozmowy telefoniczne, e-maile czy spotkania. Dzięki temu pracownicy mogą przeglądać dotychczasową komunikację z klientami, co pozwala im na lepsze zrozumienie ich potrzeb i oczekiwań ich klientów.
- Zadania i cele — program CRM daje możliwość tworzenia i planowania zadań oraz celów. Dzięki temu pracownicy mogą skupić się na realizacji konkretnych planów.
- Analizy i raporty — system CRM umożliwia tworzenie analiz i raportów. Dzięki nim przedsiębiorstwo może lepiej zrozumieć swoich klientów i potencjalnych klientów oraz skuteczniej planować działania marketingowe.
- Integracja z innymi narzędziami — nawet prosty CRM online powinien być łatwo integrowalny z innymi narzędziami, takimi jak narzędzia do e-mail marketingu czy formularze kontaktowe na stronach www.
Najlepszy CRM dla firm, to taki, w którym:
- Każdy klient ma swoje źródło pochodzenia – system CRM pokazuje skąd dany klient wziął się w naszej firmie, jak do nas trafił?
- Każdy klient ma swoją historię marketingową. Wiadomo np. jakie treści blogowe czy reklamowe go zainteresowały.
- Handlowiec znajdzie osoby i firmy, z którymi handluje oraz dane kontaktowe i stanowiska tych osób.
- Sprzedawca widzi wszystkie szanse sprzedaży na klientach, nawet te nieudane.
- Jest dostęp do notatek z kontaktów, prób rozmów – jest w nich informacja, o tym co z tych rozmów wynika dla danych szans sprzedaży? Co klient rozważał kupić i za ile? Czy były to raczej grupy produktów, a może konkretne indeksy produktów?
- W zadaniach rozpisany jest plan działania dla różnych lejków sprzedażowych – np. oddzielne dla klientów firmowych, a inne dla klienta indywidualnego, oddzielne dla klientów kupujących za 1 tys. zł, a oddzielne dla tych, co kupują za 100 tys. zł czy 1 mln.
Planowanie zadań i monitorowanie pracy z CRM online
Planowanie zadań i monitorowanie pracy polega na używaniu narzędzi oferowanych przez program CRM do obserwowania przebiegu podejmowanych działań przez handlowców (np. rozmów, spotkań, etapów realizacji umów) i zarządzania pracą zespołu.
Wygodne zarządzanie sprzedażą ma istotny wpływ na pracę managera zespołu handlowego. W przypadku systemów CRM zarządzanie sprzedażą jest mocno przemyślane i dopracowane w taki sposób, aby nie było żadnej różnicy, chociażby pomiędzy zdalną pracą a pracą w biurze.
Zarządzanie i planowanie zadań obejmuje:
- Tworzenie i zarządzanie procesami sprzedaży: Możliwość tworzenia procesów, przydzielania zadań do poszczególnych członków zespołu, śledzenie postępu prac i udostępniania informacji o tym, co np. dzieje się z daną szansą sprzedaży całemu zespołowi lub wybranym członkom.
- Zarządzanie kalendarzem: Możliwość tworzenia i edytowania terminów spotkań, wydarzeń i zadań, co pozwala na lepsze zarządzanie czasem pracy zespołu.
- Zarządzanie zadaniami: Tworzenie, przydzielanie i śledzenie zadań, możliwość zmiany statusu zadań, przypisywanie odpowiedzialności i priorytetów.
Monitorowanie pracy obejmuje natomiast:
- Możliwość śledzenia postępu prac, dostępności członków zespołu i ich obecności w pracy.
- Raportowanie: generowanie raportów o postępach prac, wykonanych zadaniach. W Berg System CRM automatycznie generuje takie raporty.
Jakie informacje w CRM znajdzie manager sprzedaży?
Dzięki systemowi CRM mamy dostęp do ogromnej bazy danych, wiedzy o naszych klientach oraz informacji na temat pracy wykonanej na rzecz pozyskania potencjalnych klientów, obsługi tych, którzy zdecydowali się na współpracę i utrzymania dalszych relacji z każdym z nich.
Dobry system CRM, jeśli tylko ma dobrze ułożoną strukturę danych, to pozwoli wygenerować odpowiedzi dla większości pytań, jakie może zadać sobie osoba zarządzająca sprzedażą.
- Co w moim procesie nie działa?
- Czy wszystko idzie zgodnie z planem i trzymamy się zadań w procesie sprzedaży? Czy dzwonimy z taką częstotliwością, z jaką mieliśmy dzwonić?
- Czy muszę popracować nad jakimś handlowcem w zespole? Dlaczego dany handlowiec sprzedaje słabiej od innych? Gdzie handlowiec ma najmniejszą skuteczność?
- Które źródło klientów jest najlepsze? Kto dokonuje największych zakupów? Jacy klienci mają najwyższą konwersję sprzedaży?
- Czy pozyskujemy dostatecznie dużo klientów, czy jednak musimy przyspieszyć?
- Jaka jest prognoza w sprzedaży na najbliższy czas?
- Czy nasi klienci mają jakieś nowe problemy i wyzwania?
Mając odpowiedzi na te pytania, osoba zarządzania firmą lub sprzedażą może wykorzystać zebrane informacje do tworzenia strategii sprzedaży i celów, planowania spotkań z klientami, a także do analizy i optymalizacji działań sprzedażowych.
Najlepszy system CRM do pracy zdalnej
Czy warto korzystać z darmowych systemów CRM online?
Na rynku istnieje bardzo wiele darmowych systemów CRM. Decyzja o wyborze systemu CRM, a potem wdrożenie systemu CRM do swojej firmy, to odpowiedzialna sprawa. Jej skutki mogą zaważyć na sukcesie, albo porażce takiego wdrożenia, a to w efekcie odbijać się może na pozycji firmy.
Wybór pomiędzy darmowym system CRM, a oprogramowaniem dedykowanym, zależy oczywiście od potrzeb i oczekiwań danej firmy.
Darmowe systemy CRM mogą być dobrym rozwiązaniem dla mniejszych firm lub tych, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z zarządzaniem relacjami z klientami. Trzeba jednak brać pod uwagę, że darmowe systemy mogą mieć ograniczone funkcjonalności i np. brak pomocy technicznej.
W przypadku większych lub bardziej zaawansowanych firm, lepiej jest rozważyć płatne opcje, które zwykle oferują więcej funkcjonalności, a nawet indywidualne modyfikacje i ich wdrożenie, które są np. w ofercie Berg System. Takie podejście pozwala dopasować system CRM do procesów i schematów pracy w danej organizacji.
Tak elastyczny system CRM, to raczej rzadkość. Dlatego warto poświęcić chwilę na poznanie Berg System. Drogi są dwie – albo zapisanie się na darmowe testy oprogramowania, albo kontakt z doradcą np. na czacie, który pomoże w doborze odpowiedniego systemu i udzieli odpowiedzi na pytania dotyczące jego funkcjonalności i użytkowania.