Organizacja pracy działu ubezpieczeń w branży automotive stanowi spore wyzwanie dla właścicieli salonów samochodowych i osób zarządzających sieciami dealerskimi.
Chociaż ubezpieczenia są integralną częścią ekosystemu działającego w salonach samochodowych, to jednak wielu profesjonalistów z branży motoryzacyjnej, nie docenia ich potencjału jako źródła stałych przychodów, ani nie wykorzystuje w pełni możliwości oferowania ubezpieczeń klientom z ich baz danych.
W tym artykule przedstawimy przykłady firm, które poradziły sobie z tym wyzwaniem i pokażemy, jak można zorganizować pracę działu ubezpieczeń w branży automotive.
Co jest problemem działu ubezpieczeń, który działa w salonie dealerskim?
Agenci ubezpieczeniowi często nie są na bieżąco informowani o nowych możliwościach sprzedaży ubezpieczeń przez dział sprzedaży samochodów.
Nie zbierają również szczegółowych danych o klientach i ich umowach. W rezultacie brak tych informacji utrudnia im ponowne nawiązanie kontaktu z klientem w celu przedłużenia umowy, która kończy się po roku lub później.
Zarządzanie działem ubezpieczeń w branży motoryzacyjnej wymaga więc zmiany podejścia i skutecznej koordynacji wymiany informacji z innymi działami – sprzedażą, serwisem czy blacharnią, gdzie mogą pojawiać się cenne leady ubezpieczeniowe.
Kolejne kroki, to automatyzacja procesów i zarządzanie wznowieniami polis.
Organizacja pracy działu ubezpieczeń w branży automotive - przekazywanie informacji pomiędzy działami
Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz zapewnić płynną współpracę między działami sprzedaży i ubezpieczeń w Twoim salonie samochodowym?
Odpowiedzią są nowe technologie i narzędzia dedykowane dla Twojej branży. Najprostsze rozwiązanie, to nadanie swoim zespołom dostępu do systemu CRM.
Uwaga!
Jeśli wizja przenoszenia danych na nowy system wydaje Ci się czymś strasznym i mocno Cię blokuje, przeczytaj Case Study naszego klienta – Firma InvestMind.
Jej właściciel, miał podobnie jak Ty, a ostatecznie wraz z zespołem ułożył proces sprzedaży i przeniósł bazy klientów do systemu CRM w kilka godzin.
Większe przedsiębiorstwa, mogą skorzystać z innego rozwiązania i zintegrować system CRM z już istniejącymi w firmie systemami. Tak np. zrobiła Grupa Bemo Motors
Co daje wspólne oprogramowanie dla różnych działów i zespołów w firmie?
Organizacja pracy działu ubezpieczeń w branży automotive nie musi być trudna. Wspólne oprogramowanie CRM dla wszystkich działów pomaga monitorować proces sprzedaży, płynnie przekazywać sobie zadania do wykonania i obsługiwać klienta, bez zbędnych opóźnień.
Wszyscy, według określonych reguł i uprawnień, mogą mieć dostęp do aktualnych danych klientów i transakcji. Nikt nie musi nikogo pytać o to, kim jest klient, jakie ma potrzeby, jakie posiada produkty, itd. Cała historia kontaktu z klientem jest w jednym miejscu.
Ponadto, w systemie CRM działają również automatyczne powiadomienia. Jeśli więc w dziale sprzedaży samochodów pojawia się nowa sprzedaż, to w systemie CRM można ustawić automatycznie powiadomienie do działu sprzedaży ubezpieczeń, o potencjalnym kliencie.
W ten sposób informacje płynnie są przekazywane pomiędzy działami, a klient otrzymuje kompleksową obsługę bez zbędnego czekania, czy szukania ubezpieczenia po internecie.
Jak zachęcić różne zespoły sprzedażowe do współpracy?
Dział sprzedaży samochodów niechętnie współpracuje z działem ubezpieczeń? Nie mają nic z tego, że przekazują sobie klientów?
Dobrym pomysłem, może być ustalenie wspólnych celów sprzedażowych i prowizyjnych, które mogłyby zmotywować oba działy do współpracy.
Do tego typu działań idealnie sprawdza się system CRM. Pozwala nie tylko zaplanować i wyznaczyć cele sprzedażowe, ale i je na bieżąco monitorować.
Tu nie trzeba czekać na to, aż asystentka zrobi raporty w Excelu. W programie CRM wszystko rozpisane jest w na przejrzystych raportach i widoczne w statystykach. I to w czasie rzeczywistym.
Jak zautomatyzować rozliczanie prowizji?
Aby zautomatyzować rozliczenie prowizji za sprzedaż ubezpieczeń w branży automotive, potrzebne jest połączenie systemu prowizyjnego z systemami sprzedaży i księgowości
To wymaga wdrożenia w firmie specjalistycznego oprogramowania do automatycznego obliczania i rozliczania prowizji, co nie jest wcale łatwe, ale też nie jest niemożliwe.
W Berg System tego typu projekty realizowane są w ramach Indywidualnego wdrożenia.
Podobne systemy rozliczeń prowizji wdrażane były np. w Bemo Motors czy w Poczta Polska Dystrybucja, gdzie złożoność reguł wg. których działają tam rozliczenia, dała firmie dużo doświadczenia.
O wdrożeniach systemu rozliczeń prowizji w tych firmach, przeczytasz poniżej.
Przeczytaj Case Study
Bemo, to grupa dealerska z 30-letnim stażem, działająca w branży automotive.
Co firmie daje automatyczne rozliczanie prowizji?
System rozliczeń prowizji:
- jest oparty o najnowsze technologie, nie popełnia więc błędów, które popełnimy my, ludzie.
- działa automatycznie, więc oszczędza czas.
- zbiera dane z różnych źródeł, bez potrzeby logować się do systemów partnerów i ściągania danych do Excela w celu ich przeanalizowania i przeliczenia.
- daje wyniki na bieżąco, bez potrzeby dzwonienia do księgowości i dowiadywania się, za jakie produkty zaksięgowały się już wpłacone przez klientów składki.
- Przyspiesza proces wypłat.
System automatycznego rozliczania prowizji pozwala na określenie wysokości stawek prowizyjnych dla wybranych towarów czy usług.
Prowizje można także dopasować do tego kto i jaką rolę pełni w organizacji i jak wysoką stawkę motywacyjną powinien otrzymać.
Prowizje rozliczane są również według odpowiednich stawek opodatkowania ze względu na formę zatrudnienia.
Kluczowe jest tu również bezpośrednie połączenie prowizji z umowami klientów i możliwość śledzenia dokonywanych przez nich transakcji.
W sytuacji sprzedaży na raty system automatycznie monitoruje wpłaty na konto bankowe i dokonuje właściwego przeliczenia prowizji. Takie rozwiązanie umożliwia wykrywanie opóźnień w płatnościach klientów, co z kolei pozwala na wprowadzanie łagodnych metod windykacyjnych.
Dobra rada!
Integracja systemu CRM z systemem rozliczeń prowizji pozwala pracownikom na bieżąco śledzić swoje zarobki, co zwiększa ich motywację i zaangażowanie.
Jak zapanować nad wznowieniem polis w Automotive?
Zarządzanie wznowieniami polis w Automotive, to spory problem tej branży. Agenci ubezpieczeniowi, pracujący za biurkami w salonie dealera samochodowego, nie mają odpowiednich narzędzi do tego, żeby zbierać informacje o klientach i ich umowach.
Trudno im kontrolować wznowienia i dbać o to, żeby klienci po wygaśnięciu umowy ponownie do nich wrócili. Tych informacji trzeba szukać po plikach Excela, albo po umowach. A to zajmuje niemiłosiernie dużo czasu i wcale nietrudno o przeoczenie jakiegoś terminu.
Rozwiązaniem znów będzie system CRM. W systemie, oprócz bazy klientów, działa również baza polis. Wprowadzone tam dane dotyczące polis, pozwalają na automatyzację działań związanych ze wznowieniami umów.
Automatyczne powiadomienia SMS
Wyobraź sobie, że masz asystenta, który nigdy nie zapomina, zawsze wysyła wiadomości na czas i personalizuje każdą wiadomość.
Tak właśnie działają automatyczne przypomnienia o wznowieniu kończącej się umowy, które mogą otrzymywać Twoi klienci.
Rozsyła je system, bez Twojej ingerencji i zajmowania Ci czasu. Twoją rolą jest jedynie czekanie, na to, że klient zadzwoni i poprosi o ofertę. A o takim właśnie działaniu tej funkcji Berg System, mówią nasi klienci.
W jaki sposób można uruchomić masowe wiadomości SMS w systemie CRM?
Wystarczy integracja Berg System z SMSAPI. Kroki, jakie musisz wykonać, znajdziesz w naszej Bazie Wiedzy:
Dobra rada!
Wykorzystaj potęgę marketingu SMS: Nie ograniczaj się tylko do informacji o wznowieniach. Wykorzystaj SMS-y do promowania ofert specjalnych, jak np. Assistance czy GAP.
Berg System – kluczowe funkcjonalności CRM dla branży automotive
Organizacja pracy działu ubezpieczeń w branży automotive, wymaga systematycznej komunikacji między działami sprzedaży oraz efektywnego zarządzania zespołami sprzedawców i agentów.
Ponadto, jeśli dealer, ma więcej niż tylko jeden salon samochodowy, a chciałby wiedzieć, co dzieje się w każdym z nich, bez wydzwaniania po kierownikach oddziałów- nie ma innej drogi, musi wdrożyć nowoczesne technologie i pomyśleć, czy implementacja systemu CRM nie jest tym, co może rozwiązać wiele problemów.
Co oferuje system CRM dla automotive?
Kluczowe elementy Berg System, które przydatne są w zarządzaniu siecią sprzedaży, a tym samym sprawdzą się w branży automotive, są:
- Scentralizowana baza klientów: Wszystkie informacje o klientach gromadzone są w jednym miejscu, co ułatwia dostęp i aktualizacje. Pozbądź się rozproszonych danych i ciesz się jednolitym przeglądem informacji.
- Historia kontaktów: Efektywne zarządzanie i monitorowanie wszystkich interakcji z klientami, co pozwala na lepsze planowanie kolejnych kroków.
- Generowanie leadów przez różne działy: Integracja działów sprzedaży, serwisu, blacharni i lakierni przyczynia się do efektywnego pozyskiwania wartościowych leadów dla działu finansowego i ubezpieczeniowego.
- Automatyzacja wznowień polis ubezpieczeniowych: System automatycznie identyfikuje możliwości wznowienia umów, co sprzyja utrzymaniu ciągłości relacji z klientami.
- Zarządzanie klientami, którzy przeszli do konkurencji: System planuje w kalendarzu kontakt z klientami, którzy w przeszłości nie zakupili polisy, co zwiększa szanse na przyszłą sprzedaż.
- Zgodność z RODO: System ułatwia gromadzenie i zarządzanie zgodami klientów, pozwala na zbieranie zgód RODO online zgodnie z prawem i zapewnia bezpieczeństwo danych.
- Raportowanie i analizy: Możliwość generowania szczegółowych raportów i analiz, które wspierają strategiczne decyzje oparte na rzetelnych danych.
System przyspiesza wykonywanie zadań, obsługę klienta i minimalizuje ryzyko błędów ludzkich.
Dlatego akurat w ubezpieczeniach, Berg System dba przede wszystkim o to, żeby agent mógł wykonać Analizę Potrzeb Klienta, zebrał zgody RODO zgodnie z prawem, a nawet wykonał szkolenia zawodowe (IDD) w module Berg Intranet.
Co więcej, program informuje o pojawieniu się nowej szansy sprzedaży i nie pozwala zapomnieć o wznowieniach umów i umówionych spotkaniach czy rozmowach telefonicznych z klientami.
Skonfigurowany i wyposażony w szablony wiadomości, dba za Ciebie o dobre relacje z klientami i pozytywnie wpływa na ich lojalność.
Myślisz, że CRM jest tym, czego u Was brakuje? Przetestuj bezpłatnie Berg System przez 14 dni i utwierdź się w tym, że warto go wdrożyć w branży automotive.