Wyzwania branży ubezpieczeń na 2018 rok. Oddajmy głos ekspertom

Za nami rok, który dla branży ubezpieczeń miał być bardzo trudny. Rok, w którym znowu wzrosły składki. Wiele osób wieszczyło w związku z tym załamanie na rynku. Tymczasem klienci nie przestali korzystać z ubezpieczeń. Okazało się, że z wielkiej chmury spadł mały deszcz. W 2018 roku branżę czekają jednak duże zmiany. Trzy najważniejsze z nich, to wdrożenie dyrektywy RODO, IDD oraz postępująca automatyzacja branży. Zapytaliśmy ekspertów, jak należy się przygotować do tego, co się będzie działo.

 

Dyrektywa IDD (Insurance Distribution Directive)

Pierwsza data, którą należy sobie zaznaczyć w kalendarzu, to 23 lutego 2018 roku. Tego dnia wchodzi w życie IDD – dyrektywa UE dotycząca dystrybucji ubezpieczeń. Co to oznacza dla ubezpieczycieli? Spore wymagania.

Po pierwsze nowe przepisy kładą nacisk na badanie potrzeb klienta. Za sprzedaż produktu niepotrzebnego, dystrybutor ubezpieczeń może zostać pociągnięty do odpowiedzialności. Etap sprzedaży produktu ubezpieczeniowego będzie trzeba wesprzeć dokumentem, w którym wyszczególnione zostaną szczegółowe warunki przyszłej umowy: zakres odpowiedzialności, wyłączenia oraz cena. Dystrybutor ubezpieczeń będzie również zobowiązany do podania charakteru otrzymywanego wynagrodzenia.

Kolejnym wymogiem, który wprost wynika z IDD są obowiązkowe szkolenia agentów. To oczywiście podnosi koszty operacyjne. Jednak wszystkie te działania mają być w interesie klienta.

Ireneusz Tomczyk, Dyrektor OVB Allfinanz

Żyjemy w czasach „ciągłej zmiany” i musimy umieć się szybko dostosować. Przedsiębiorcy, którzy tego nie potrafią mogą mieć poważne problemy z rozwojem swojego biznesu, a niektórzy nawet mogą nie przetrwać. Dla mnie jednak osobiście jest to intensywny czas i postrzegam go jako wielką szansę na rozwój.

Najbliższe miesiące, a właściwie cały rok 2018, będzie to czas wielu ciekawych wyzwań. Nowe ustawy, regulacje powodują, że każdy przedsiębiorca bez względu na branżę będzie musiał dostosować swoje procedury do obowiązujących przepisów. W szczególności w branży finansowej nie będzie to łatwe.

RODO

O dobro klienta ma też dbać unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO – ang. GDPR). Graniczną datą wdrożenia nowych przepisów jest 25 maja 2018 roku – kolejna pozycja warta zaznaczenia w kalendarzu. Do tego momentu należy przygotować nie tylko procedury, ale i systemy informatyczne, w których przechowujemy dane klientów.

O problematyce RODO w ubezpieczeniach piszemy już od kilku miesięcy. Nasz ekspert, radca prawny Patryk Koralewski, pisał m.in.

Przetwarzanie danych klientów pozyskanych dla ubezpieczyciela, nie może być w tym kontekście dowolne, choć tak podpowiadałaby intuicja. Brak ich spełnienia w kontekście RODO może multiagenta dużo kosztować. Warto więc zadbać o to, aby w przypadku przetwarzania danych osobowych na własne cele zadbać o ich legalność.

Wdrożenie procedur zgodnych z RODO może zająć od kilku dni (w przypadku jednoosobowej działalności) do nawet kilku miesięcy (dla dużych podmiotów). Pierwszym krokiem będzie przygotowanie właściwego wzoru pozyskiwania danych osobowych.

Niezmiernie ważną rzeczą będzie spełnienie wymagań bezpieczeństwa przez system informatyczny. Wejście w życie RODO będzie końcem współdzielonego w całej firmie pliku Excel.

Magdalena Kampowska, moce.pl

Mocno wierzę w mądrość i profesjonalizm rynku ubezpieczeń. Wdrożenie IDD i RODO w 2018 roku pozytywnie wpłynie na polepszenie wizerunku branży wśród klientów. To rewelacyjna szansa i możliwość, aby odczarować ubezpieczenia, być bliżej, a przez to lepiej rozumianym przez naszych najważniejszych odbiorców – klientów.Obyśmy wszyscy dobrze i z zaangażowaniem oraz skupieniem odrabiali zadanie domowe, a finalnie zyskamy na tym wszyscy. Od ubezpieczycieli po zwykłych sprzedawców, a przede wszystkim klientów.

 

dostępny crm
dostępny crm

Automatyzacja

W grudniu 2017 roku na rynek ubezpieczeń wszedł operator komórkowy Play. To kolejny dowód tego, że sprzedaż w tej branży będzie coraz bardziej wielokanałowa. Internet i aplikacje mobilne będą zdobywały coraz większy udział w rynku – szczególnie w segmencie tanich i standardowych produktów. Klient coraz częściej będzie mógł zawrzeć umowę bez kontaktu z doradcą.

– To trend wynikający ze ogólnych zmian technologicznych na świecie. Już dawno znacząca część handlu przeniosła się do sieci – mówi Marcin Konopka, CEO Berg System. – To sprawia, że profesjonalizacja usług doradczych stanie się konieczna. Dla „wypisywaczy polis” w starym stylu idą ciężkie czasy. Za to agenci, którzy, będą mieli szeroki wachlarz produktów i będą potrafili je odpowiednio dostosować do potrzeb klienta, zyskają przewagę konkurencyjną – dodaje.

W przeciwieństwie do poprzednich wyzwań, tu nie można mówić o dacie granicznej. Automatyzacja, to proces, który będzie następował.

 Michał Pawlik, Pure Finance

Ten rok będzie bardzo trudny ze względu na wymagania, które stawia przed nami m.in. KNF. Ale ja patrzę na to optymistycznie – na rynku zostaną najlepsi, a odpadną z niego ci, którzy nie dostosują się. W tej chwili każdy doradca musi mieć licencję, a za chwilę wejdą obowiązkowe szkolenia, egzaminy, a także obowiązki informacyjne.

 

Podsumowując – IDD, RODO i automatyzacja – to trzy najważniejsze wyzwania branży ubezpieczeniowej. w 2018 roku. Wyzwania, które na pewno zmienią rynek. Ważne, by się być gotowym i być częścią tego procesu.

Sprzedawaj więcej z Berg System

Dołącz do najlepszych firm takich jak Porównywarka Leasingowa.
Sprawdź co Berg System jest w stanie osiągnąć dla Twojego biznesu.

Podziel się artykułem

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
TRZYMAJ RĘKĘ NA PULSIE

Zapisz się do naszego newslettera

Otrzymuj najnowsze informacje dotyczące rynku finansów, ważnych zmian w prawie oraz porad jak usprawnić Twoje działania, abyś zarabiał jeszcze więcej. Ponadto otrzymasz od nas wskazówki jak wykorzystać Berg System podczas swojej codziennej pracy.

Zgadzasz się na otrzymywanie wiadomości o treści marketingowej dotyczącej Berg System na Twój adres e-mail.