Organizacja pracy działu ubezpieczeń w branży automotive

Natalia Skwierawska

11 grudnia, 2023

Czas czytania: 9 minut

Ocena użytkowników:
Organizacja pracy działu ubezpieczeń w branży automotive

Spis treści

Potrzebujesz kontaktu z nami? Odpowiemy na Twoje pytania

Organizacja pracy działu ubezpieczeń w branży automotive stanowi spore wyzwanie dla właścicieli salonów samochodowych i osób zarządzających sieciami dealerskimi. 

Chociaż ubezpieczenia są integralną częścią ekosystemu działającego w salonach samochodowych, to jednak wielu profesjonalistów z branży motoryzacyjnej, nie docenia ich potencjału jako źródła stałych przychodów, ani nie wykorzystuje w pełni możliwości oferowania ubezpieczeń klientom z ich baz danych.

W tym artykule przedstawimy przykłady firm, które poradziły sobie z tym wyzwaniem i pokażemy, jak można zorganizować pracę działu ubezpieczeń w branży automotive.

Co jest problemem działu ubezpieczeń, który działa w salonie dealerskim?

Agenci ubezpieczeniowi często nie są na bieżąco informowani o nowych możliwościach sprzedaży ubezpieczeń przez dział sprzedaży samochodów.

Nie zbierają również szczegółowych danych o klientach i ich umowach. W rezultacie brak tych informacji utrudnia im ponowne nawiązanie kontaktu z klientem w celu przedłużenia umowy, która kończy się po roku lub później.

Zarządzanie działem ubezpieczeń w branży motoryzacyjnej wymaga więc zmiany podejścia i skutecznej koordynacji wymiany informacji z innymi działami – sprzedażą, serwisem czy blacharnią, gdzie mogą pojawiać się cenne leady ubezpieczeniowe. 

Kolejne kroki, to automatyzacja procesów i zarządzanie wznowieniami polis. 

Organizacja pracy działu ubezpieczeń w Automotive Telefon z powiadomieniem

Organizacja pracy działu ubezpieczeń w branży automotive - przekazywanie informacji pomiędzy działami

Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz zapewnić płynną współpracę między działami sprzedaży i ubezpieczeń w Twoim salonie samochodowym?

Odpowiedzią są nowe technologie i narzędzia dedykowane dla Twojej branży. Najprostsze rozwiązanie, to nadanie swoim zespołom dostępu do systemu CRM.

Uwaga!

Jeśli wizja przenoszenia danych na nowy system wydaje Ci się czymś strasznym i mocno Cię blokuje, przeczytaj Case Study naszego klienta – Firma InvestMind.

Jej właściciel, miał podobnie jak Ty, a ostatecznie wraz z zespołem ułożył proces sprzedaży i przeniósł bazy klientów do systemu CRM w kilka godzin.

Większe przedsiębiorstwa, mogą skorzystać z innego rozwiązania i zintegrować system CRM z już istniejącymi w firmie systemami. Tak np. zrobiła Grupa Bemo Motors

Co daje wspólne oprogramowanie dla różnych działów i zespołów w firmie?

Organizacja pracy działu ubezpieczeń w branży automotive nie musi być trudna. Wspólne oprogramowanie CRM dla wszystkich działów pomaga monitorować proces sprzedaży, płynnie przekazywać sobie zadania do wykonania i obsługiwać klienta, bez zbędnych opóźnień. 

Wszyscy, według określonych reguł i uprawnień, mogą mieć dostęp do aktualnych danych klientów i transakcji. Nikt nie musi nikogo pytać o to, kim jest klient, jakie ma potrzeby, jakie posiada produkty, itd. Cała historia kontaktu z klientem jest w jednym miejscu. 

Organizacja pracy działu ubezpieczeń w branży automotive karta klienta

Ponadto, w systemie CRM działają również automatyczne powiadomienia. Jeśli więc w dziale sprzedaży samochodów pojawia się nowa sprzedaż, to w systemie CRM można ustawić automatycznie powiadomienie do działu sprzedaży ubezpieczeń, o potencjalnym kliencie. 

W ten sposób informacje płynnie są przekazywane pomiędzy działami, a klient otrzymuje kompleksową obsługę bez zbędnego czekania, czy szukania ubezpieczenia po internecie. 

Jak zachęcić różne zespoły sprzedażowe do współpracy?

Dział sprzedaży samochodów niechętnie współpracuje z działem ubezpieczeń? Nie mają nic z tego, że przekazują sobie klientów?

Dobrym pomysłem, może być ustalenie wspólnych celów sprzedażowych i prowizyjnych, które mogłyby zmotywować oba działy do współpracy. 

Do tego typu działań idealnie sprawdza się system CRM. Pozwala nie tylko zaplanować i wyznaczyć cele sprzedażowe, ale i je na bieżąco monitorować. 

Tu nie trzeba czekać na to, aż asystentka zrobi raporty w Excelu. W programie CRM wszystko rozpisane jest w na przejrzystych raportach i widoczne w statystykach. I to w czasie rzeczywistym. 

Jak zautomatyzować rozliczanie prowizji?

Aby zautomatyzować rozliczenie prowizji za sprzedaż ubezpieczeń w branży automotive, potrzebne jest połączenie systemu prowizyjnego z systemami sprzedaży i księgowości

To wymaga wdrożenia w firmie specjalistycznego oprogramowania do automatycznego obliczania i rozliczania prowizji, co nie jest wcale łatwe, ale też nie jest niemożliwe.

W Berg System tego typu projekty realizowane są w ramach Indywidualnego wdrożenia. 

Podobne systemy rozliczeń prowizji wdrażane były np. w Bemo Motors czy w Poczta Polska Dystrybucja, gdzie złożoność reguł wg. których działają tam rozliczenia, dała firmie dużo doświadczenia.   

O wdrożeniach systemu rozliczeń prowizji w tych firmach, przeczytasz poniżej. 

Przeczytaj Case Study

Co firmie daje automatyczne rozliczanie prowizji?

System rozliczeń prowizji:

  • jest oparty o najnowsze technologie, nie popełnia więc błędów, które popełnimy my, ludzie.
  • działa automatycznie, więc oszczędza czas.
  • zbiera dane z różnych źródeł, bez potrzeby logować się do systemów partnerów i ściągania danych do Excela w celu ich przeanalizowania i przeliczenia.
  • daje wyniki na bieżąco, bez potrzeby dzwonienia do księgowości i dowiadywania się, za jakie produkty zaksięgowały się już wpłacone przez klientów składki.
  • Przyspiesza proces wypłat.
Organizacja pracy działu ubezpieczeń w branży automotive raporty sprzedaży

System automatycznego rozliczania prowizji pozwala na określenie wysokości stawek prowizyjnych dla wybranych towarów czy usług. 

Prowizje można także dopasować do tego kto i jaką rolę pełni w organizacji i jak wysoką stawkę motywacyjną powinien otrzymać.

Prowizje rozliczane są również według odpowiednich stawek opodatkowania ze względu na formę zatrudnienia. 

Kluczowe jest tu również bezpośrednie połączenie prowizji z umowami klientów i możliwość śledzenia dokonywanych przez nich transakcji. 

W sytuacji sprzedaży na raty system automatycznie monitoruje wpłaty na konto bankowe i dokonuje właściwego przeliczenia prowizji. Takie rozwiązanie umożliwia wykrywanie opóźnień w płatnościach klientów, co z kolei pozwala na wprowadzanie łagodnych metod windykacyjnych.

Dobra rada!

Integracja systemu CRM z systemem rozliczeń prowizji pozwala pracownikom na bieżąco śledzić swoje zarobki, co zwiększa ich motywację i zaangażowanie.

Jak zapanować nad wznowieniem polis w Automotive?

Zarządzanie wznowieniami polis w Automotive, to spory problem tej branży. Agenci ubezpieczeniowi, pracujący za biurkami w salonie dealera samochodowego, nie mają odpowiednich narzędzi do tego, żeby zbierać informacje o klientach i ich umowach. 

Trudno im kontrolować wznowienia i dbać o to, żeby klienci po wygaśnięciu umowy ponownie do nich wrócili. Tych informacji trzeba szukać po plikach Excela, albo po umowach. A to zajmuje niemiłosiernie dużo czasu i wcale nietrudno o przeoczenie jakiegoś terminu.

Rozwiązaniem znów będzie system CRM. W systemie, oprócz bazy klientów, działa również baza polis. Wprowadzone tam dane dotyczące polis, pozwalają na automatyzację działań związanych ze wznowieniami umów.

Organizacja pracy działu ubezpieczeń w Automotive wznowienia umów

Automatyczne powiadomienia SMS

Wyobraź sobie, że masz asystenta, który nigdy nie zapomina, zawsze wysyła wiadomości na czas i personalizuje każdą wiadomość.

Tak właśnie działają automatyczne przypomnienia o wznowieniu kończącej się umowy, które mogą otrzymywać Twoi klienci. 

Rozsyła je system, bez Twojej ingerencji i zajmowania Ci czasu. Twoją rolą jest jedynie czekanie, na to, że klient zadzwoni i poprosi o ofertę. A o takim właśnie działaniu tej funkcji Berg System, mówią nasi klienci. 

Organizacja pracy działu ubezpieczeń w branży automotive Automatyczna komunikacja SMS

W jaki sposób można uruchomić masowe wiadomości SMS w systemie CRM?

Wystarczy integracja Berg System z SMSAPI. Kroki, jakie musisz wykonać, znajdziesz w naszej Bazie Wiedzy:

Dobra rada!

Wykorzystaj potęgę marketingu SMS: Nie ograniczaj się tylko do informacji o wznowieniach. Wykorzystaj SMS-y do promowania ofert specjalnych, jak np. Assistance czy GAP.

Berg System – kluczowe funkcjonalności CRM dla branży automotive

Organizacja pracy działu ubezpieczeń w branży automotive, wymaga systematycznej komunikacji między działami sprzedaży oraz efektywnego zarządzania zespołami sprzedawców i agentów. 

Ponadto, jeśli dealer, ma więcej niż tylko jeden salon samochodowy, a chciałby wiedzieć, co dzieje się w każdym z nich, bez wydzwaniania po kierownikach oddziałów- nie ma innej drogi, musi wdrożyć nowoczesne technologie i pomyśleć, czy implementacja systemu CRM nie jest tym, co może rozwiązać wiele problemów. 

Co oferuje system CRM dla automotive?

Kluczowe elementy Berg System, które przydatne są w zarządzaniu siecią sprzedaży, a tym samym sprawdzą się w branży automotive, są:

  • Scentralizowana baza klientów: Wszystkie informacje o klientach gromadzone są w jednym miejscu, co ułatwia dostęp i aktualizacje. Pozbądź się rozproszonych danych i ciesz się jednolitym przeglądem informacji.
  • Historia kontaktów: Efektywne zarządzanie i monitorowanie wszystkich interakcji z klientami, co pozwala na lepsze planowanie kolejnych kroków.
  • Generowanie leadów przez różne działy: Integracja działów sprzedaży, serwisu, blacharni i lakierni przyczynia się do efektywnego pozyskiwania wartościowych leadów dla działu finansowego i ubezpieczeniowego.
  • Automatyzacja wznowień polis ubezpieczeniowych: System automatycznie identyfikuje możliwości wznowienia umów, co sprzyja utrzymaniu ciągłości relacji z klientami.
  • Zarządzanie klientami, którzy przeszli do konkurencji: System planuje w kalendarzu kontakt z klientami, którzy w przeszłości nie zakupili polisy, co zwiększa szanse na przyszłą sprzedaż.
  • Zgodność z RODO: System ułatwia  gromadzenie i zarządzanie zgodami klientów, pozwala na zbieranie zgód RODO online zgodnie z prawem i zapewnia bezpieczeństwo danych.
  • Raportowanie i analizy: Możliwość generowania szczegółowych raportów i analiz, które wspierają strategiczne decyzje oparte na rzetelnych danych.

System przyspiesza wykonywanie zadań, obsługę klienta i minimalizuje ryzyko błędów ludzkich. 

Dlatego akurat w ubezpieczeniach, Berg System dba przede wszystkim o to, żeby agent mógł wykonać Analizę Potrzeb Klienta, zebrał zgody RODO zgodnie z prawem, a nawet wykonał szkolenia zawodowe (IDD) w module Berg Intranet

Co więcej, program informuje o pojawieniu się nowej szansy sprzedaży i nie pozwala zapomnieć o wznowieniach umów i umówionych spotkaniach czy rozmowach telefonicznych z klientami.

Skonfigurowany i wyposażony w szablony wiadomości, dba za Ciebie o dobre relacje z klientami i pozytywnie wpływa na ich lojalność. 

Myślisz, że CRM jest tym, czego u Was brakuje? Przetestuj bezpłatnie Berg System przez 14 dni i utwierdź się w tym, że warto go wdrożyć w branży automotive. 

apple-touch-icon-120×120_zielony
Jak oceniasz ten artykuł?
Twoja opinia jest dla nas ważna i pozwala tworzyć lepsze treści
0 (ocen: 0)

Blog

Polecane artykuły

Zamień chaos w plan działań prowadzący do większej sprzedaży.

8 sposobów na pozyskanie młodych klientów przez banki spółdzielcze
Poznaj 8 sposobów na pozyskanie młodych klientów przez banki spółdzielcze. Dlaczego obecność w internecie i mediach...
Jak zwiększyć sprzedaż wykorzystując RODO i APK
Jak zwiększyć sprzedaż, wykorzystując RODO i APK? Dowiedz się, jaki wpływ dla skutecznej sprzedaży i strategii...
Czym jest program CRM i Jak usprawnia zarządzanie relacjami z klientem
Dowiedz się, jak wykorzystać potencjał zakupowy klienta w Banku Spółdzielczym? Praktyczne metody segmentacji, które pomogą w...
Scroll to Top