Rozliczenia prowizji od sprzedaży

Rozliczenia prowizji od sprzedaży

Rozliczenia prowizji od sprzedaży

Rozliczenia prowizji od sprzedaży

Rozliczenia prowizji od sprzedaży

Rozliczenia prowizji od sprzedaży nie opierają się wszędzie na tych samych algorytmach. Prowizje i sposób ich wyliczania różnią się w firmach i branżach, między sprzedawanymi produktami czy usługami, a nawet między stanowiskami w strukturze organizacji.

Ręczne rozliczenia prowizji od sprzedaży nie są więc łatwe, a określenie ich wysokości jest czasami wyzwaniem. 

Wykonywane skomplikowanych wyliczeń za pomocą arkuszy kalkulacyjnych jest podatne na błędy ludzkie. Nawet niewielki błąd w formule lub wprowadzeniu danych, skutkuje niewłaściwą wypłatą prowizji.

W tradycyjnym podejściu do rozliczeń stawek motywacyjnych często dochodzi również do opóźnień w wypłatach wynagrodzenia. Gdy poślizgi stają się czymś naturalnym, handlowcy tracą zaufanie do firmy. Brak przewidywalności wypłat powoduje u nich również spadek motywacji. 

W tym artykule przedstawimy więc rozwiązanie, które eliminuje problemy z rozliczeniami prowizji, automatyzuje je i przynosi pewność oraz przewidywalność płacową dla pracowników.

Rozliczanie prowizji od sprzedaży_prowizje dla całej firmy i pracowników
Prowizje dla całej firmy i pracowników

Gdzie działają rozliczenia prowizji od sprzedaży?

Prowizje stanowią popularny instrument motywacyjny, który skutecznie zachęca pracowników i pośredników do aktywnego uczestnictwa w procesie sprzedaży oraz pomaga w osiąganiu założonych celów sprzedażowych.

Polecany artykuł:

Dlatego też pewnie, systemy prowizji od sprzedaży mają zastosowanie w wielu branżach, zarówno w sektorze B2B, jak i B2C. 

Oto niektóre z nich:

  • Finanse: Doradcy finansowi otrzymują prowizje od sprzedaży produktów finansowych.
  • Ubezpieczenia: Agenci ubezpieczeniowi otrzymują prowizje od sprzedaży polis ubezpieczeniowych.
  • Fotowoltaika: Handlarze fotowoltaiki swoje zarobki opierają głównie na prowizji liczonej od mocy sprzedanej instalacji.
  • Nieruchomości: Agenci nieruchomości otrzymują prowizje od sprzedaży nieruchomości.
  • Motoryzacja (automotive): Przedstawiciele handlowi w salonach samochodowych otrzymują prowizje od sprzedaży pojazdów i produktów dodatkowych.

Rozliczenia prowizji od sprzedaży w rozbudowanych strukturach

Każda firma ma jednak swoje strategie sprzedażowe i modele sprzedaży, co wymaga, aby prowizje były zgodne z tymi strategiami, nawet przy bardzo dużym zróżnicowaniu ich struktury.

Sposoby naliczania prowizji

​Sposoby naliczania prowizji od sprzedaży są bardzo różne: mogą obejmować zmienne stawki prowizyjne w zależności od sprzedanych konkretnych jednostek produktów czy usług, od wyników, dodatkowe premie za osiągnięcie wyznaczonych celów, czy różne modele rozliczeń dla różnych grup pracowników.

Firma może mieć zatrudnionych zarówno pracowników na umowie o pracę, jak i osoby współpracujące na zasadach B2B. Różne stawki, podatki, składki ZUS i wymogi prawne komplikują obliczenia. Poleganie na tradycyjnych, manualnych metodach, obliczania pensji pracownika na podstawie tak różnych zależności, jest czasochłonne i zwiększa ilość błędów.

Proces rozliczeń prowizji od sprzedaży jest więc sporym wyzwaniem dla wielu firm, szczególnie gdy skala ich działalności wzrasta, a liczba transakcji rośnie.

Rozliczanie prowizji sprzedawców, a brak transparentności

W większości firm, handlowcy nie mają wglądu w wypracowane prowizje – muszą np. kontaktować się z działem księgowym i czekać na ich wyliczenia, żeby dowiedzieć się ile tak naprawdę już zarobili. 

Takie oddzielenie wyników pracy od efektów sprzedaży wydaje się absurdalne i bezsensowne. 

W Berg System działa połączenie tych dwóch elementów – czyli systemu CRM i systemu do rozliczeń prowizji – umożliwiając pracownikom natychmiastowe uzyskanie informacji o swoich zarobkach związanych z danymi klientami oraz przyszłymi sprzedażami.

Doradcy mają w swoim programie CRM regularne informacje o tym co się dzieje w procesie sprzedaży, ale i o wypracowanej prowizji w bieżącym miesiącu, oczekiwanej prowizji z kontynuacji umów z poprzednich miesięcy oraz planowanej prowizji związanej z aktywnymi tematami. 

Rozliczenia prowizji od sprzedaży_ system do rozliczeń prowizji
System do rozliczeń prowizji

W systemie uwzględniane są różne modele rozliczeń prowizyjnych. Program może więc sprostać wymaganiom różnych branż, zarówno tych opartych wyłącznie na prowizjach, jak i hybrydowych rozwiązaniach, łączących bazowe wynagrodzenie i prowizję. Narzędzie, w ramach indywidualnego wdrożenia, może też zostać dostosowane do potrzeb każdej firmy i administracji, która działa inaczej wszyscy.

Przeczytaj Case Study z wdrożenia systemu rozliczeń prowizji w Poczta Polska Dystrybucja.

Jak działa system do rozliczeń prowizji?

Automatyczny system rozliczeń pozwala powiązać stawki prowizyjne z konkretnymi produktami i usługami oraz dostosować je do różnych stanowisk w firmie.

Ważne jest tu również powiązanie prowizji bezpośrednio z umową, która dotyczy sprzedaży, oraz monitorowanie płatności klientów. 

W przypadku umów ratalnych system automatycznie śledzi wpływy na konto bankowe i odpowiednio rozlicza z nich prowizje. 

Tego typu raportowanie pomaga wychwycić opóźnienia w płatnościach od klientów i pozwala na wdrożenie miękkiej windykacji.

Zalety systemu rozliczeń prowizji

Zaawansowany system automatycznego rozliczania prowizji od sprzedaży w Berg System, to w zasadzie coś czym nie mogą się raczej pochwalić inne systemy CRM. Nie ma na rynku takich połączeń. A szkoda, bo ma to wiele korzyści dla firm i ich działów sprzedaży:

Wzmacnia motywację i zaangażowanie: Prawidłowe i terminowe rozliczenia prowizji utrzymują na wysokim poziomie motywację handlowców do osiągania lepszych wyników. Handlowcy obserwując na bieżąco jej zwiększający się poziom z każdą wygraną i opłaconą sprzedażą, mobilizują się jeszcze bardziej do działania.

Daje przewidywalność i bezpieczeństwo: Automatyzacja procesu rozliczeń prowizji zapewnia przewidywalność zarówno dla pracowników, jak i dla firmy. Pracownicy wiedzą, kiedy i za co otrzymają wynagrodzenie, co pozwala na stabilizację ich sytuacji finansowej. Zarząd firmy z kolei, może lepiej planować koszty i zminimalizować ryzyko nieoczekiwanych strat, gdy np. niekontrolowanie wypłacą zbyt wysokie premie.

Eliminuje błędy: System automatycznego rozliczania prowizji eliminuje ryzyko błędów wynikających z ręcznych obliczeń i wprowadzania danych do arkuszy Excel. Dzięki temu proces rozliczeń staje się niezawodny i dokładny. Program sam wskazuje nieścisłości w plikach prowizyjnych – duplikaty, brak powiązań sprzedaży z umową, itp.

Rozliczanie prowizji od sprzedaży_Eliminacja błędów w rozliczeniach prowizji
Eliminacja błędów w rozliczeniach prowizji

Oszczędza czas i zasoby: Automatyzacja rozliczeń prowizji przyspiesza cały proces wypłat wynagrodzeń, eliminując czasochłonne obliczenia i pracę księgowych. Przy dużym wolumenie danych, jakie potrafią mieć np. korporacje czy średnie i duże przedsiębiorstwa, rozliczanie prowizji z dni skraca się do godzin.

Aktualne raporty: Zautomatyzowane raporty i powiadomienia pozwalają pracownikom i zarządowi skupić się na innych, strategicznych zadaniach.

Rozliczenia prowizji od sprzedaży - co muszę jeszcze wiedzieć?

Jeśli, Twoja firma myśli o tym, żeby zautomatyzować u siebie procesy rozliczeń, albo żeby wyeliminować z tego procesu chaos spowodowany np. tym, że pliki prowizyjne pochodzą z różnych źródeł i nie są nigdzie scentralizowane, to przejdź tutaj: Szybkie rozliczenia prowizji dla każdego i dowiedz się jeszcze więcej na temat rozliczania prowizji w sprzedaży.

Przetestuj Berg System CRM bezpłatnie

Picture of Natalia Skwierawska
Natalia Skwierawska
Od początku swojej kariery zawodowej związana jestem z bankowością i ubezpieczeniami. Przez lata pracowałam dla jednej z największych porówynywarek finansowych w Polsce, gdzie jako Menager ds. produktów finansowych poznałam produkty bankowe i ubezpieczeniowe od podszewki. Mam też kilkuletnie doświadczenie dziennikarskie. Pisałam w Rzeczpospolitej i Gazecie Giełdy Parkiet. W 2018 r., podczas wręczania Nagród Dziennikarskich Związku Banków Polskich im. Mariana Krzaka, uhonorowana zostałam Wyróżnieniem za przystępne i zrozumiałe prezentowanie kwestii związanych z finansami osobistymi i wkład w edukację ekonomiczną Polaków.

Blog

Polecane artykuły
Scroll to Top