Darmowe szkolenie: "Jak działa kompleksowa obsługa klienta w Berg System?" 06.11.2025, godz. 11:00

Jak odzyskać klientów, którzy mają produkty, ale nie w Twoim banku?

Natalia Skwierawska

11 września, 2025

Czas czytania: 7 minut

Ocena użytkowników:
Jak odzyskać klientów, którzy mają produkty, ale nie w Twoim banku

Spis treści

Potrzebujesz kontaktu z nami? Odpowiemy na Twoje pytania

Utrata klienta to nie zawsze efekt spektakularnej rezygnacji. Klienci w banku często przesuwają swoją aktywność gdzie indziej. Mówimy wtedy o „cichym odejściu”.

Taki klient nadal posiada konto lub korzysta z podstawowych usług, ale bardziej atrakcyjne produkty typu kredyt, ubezpieczenie czy lokatę, realizuje już u konkurencji. 

Dobra wiadomość jest taka, że wielu z nich można odzyskać. Wystarczy, że potraktujemy ich w odpowiedni sposób i wykorzystamy do tego system CRM.

Ciche odejście - dlaczego jest tak groźne?

W odróżnieniu od sytuacji, gdy klient oficjalnie wypowiada umowę, ciche odejście jest trudniejsze do zauważenia. 

Instytucja wciąż ma w systemie aktywnego klienta, ale jego realna wartość dla banku systematycznie maleje. Widać to przez straty w przychodach i spadek udziału w portfelu usług finansowych, którymi klient się posługuje.

Powody utraty klienta bywają oczywiście różne.

  • Część osób wybiera inną ofertę, bo była tańsza lub szybciej dostępna.
  • Inni po prostu nie dostali na czas propozycji z własnego banku, więc poszli tam, gdzie ktoś się nimi zajął.
  • Zdarza się też, że klient nie został po prostu zauważony w momencie ważnym dla jego życia, tj. przy kupnie domu, samochodu czy ubezpieczeniu rodziny.

Jeśli nie zareagujemy odpowiednio wcześnie, klient przyzwyczai się do korzystania z usług konkurencji i odzyskanie go będzie coraz trudniejsze. Kluczem jest więc odpowiednia identyfikacja takich przypadków i podjęcie działań w odpowiednim momencie.

Jak CRM pozwala wykrywać utraconych klientów?

Oznaczanie klientów z historią produktów w innych instytucjach

W kartotece klienta, albo podczas wypełniania formularza analizy potrzeb klienta, doradca może oznaczyć informacje o produktach, które klient posiada poza bankiem. Jeśli klient spłaca kredyt hipoteczny w innym miejscu albo ma aktywne ubezpieczenie u konkurencji, system sam poinformuje doradcę o możliwości podjęcia kontaktu w sprawie refinansowania, czy zbliżającym się końcu produktu, dodając mu zadanie w kalendarzu.

Podobnie zadzieje się w sytuacji, gdy klient pochwalił się, że kupił dom, samochód czy, że ma dziecko. Doradca może dodać notatkę, specjalny tag przy kliencie lub ustawić sobie zadanie z ponownym kontaktem za jakiś czas, by przy odpowiedniej okazji zaproponować dopasowany produkt.

Polecany artykuł:
Karta klienta w widoku 360 stopni dla Banków Spółdzielczych
Karta klienta w widoku 360 stopni dla Banków Spółdzielczych
Karta klienta w widoku 360 stopni dla Banków Spółdzielczych to narzędzie, które centralizuje...

Segmentacja klientów nieaktywnych

W systemie CRM można również monitorować brak transakcji, brak wznowień polis czy brak kontaktu ze strony klienta. 

System powala wyfiltrować z bazy kontaktów na przykład:

  • klientów bez aktywności od sześciu miesięcy,
  • klientów bez aktywnych produktów,
  • klientów, którzy nie odpowiadają na komunikację.
  • klienci, którzy zrezygnowali z ostatniego wznowienia.

Na tej podstawie menadżer może priorytetyzować działania i przypisać doradcom konkretne zadania.

Jak odzyskać klienta z pomocą CRM?

Kampanie przypominające

System CRM dla banków spółdzielczych umożliwia budowanie gotowych scenariuszy odzyskiwania klientów. Mogą to być na przykład kampanie przypominające: wysyłane e-mailem lub SMS-em, połączone z zadaniem telefonicznego kontaktu przez doradcę. Klient, który przez pół roku nie korzystał z oferty, otrzymuje wiadomość z propozycją rozmowy i personalizowaną ofertą dopasowaną do jego historii.

Jak odzyskać klientów, którzy mają produkty, ale nie w Twoim banku powiadomienie SMS

Notatki i historia kontaktu

Ważne, by próby kontaktu nie były chaotyczne, dlatego też doradca powinien zapisywać w systemie notatki. Dzięki temu w karcie klienta widać jak na dłoni, kto i kiedy kontaktował się z klientem, jakie oferty były mu przedstawiane i z jakim skutkiem. Doradca podejmując kolejną próbę rozmowy z klientem nie zaczyna od zera, ale buduje rozmowę na wcześniejszych doświadczeniach.

Podsumowanie

Czas, personalizacja, odpowiedni kanał komunikacji i konsekwencja, to cztery filary skutecznej reaktywacji.

Jeśli system wie, że klientowi kończy się umowa, może wysłać automatyczne powiadomienie do klienta i doradcy miesiąc przed wygaśnięciem, kolejne – dwa tygodnie przed, a tydzień przed przypisać doradcy zadanie rozmowy telefonicznej. Jeśli wznowienie nie dojdzie do skutku, w systemie CRM można ustawić automatyczne przypomnienie na kolejny rok, by ponownie spróbować nawiązać relację.

Takie podejście daje klientowi poczucie, że bank nie zapomina o jego potrzebach, a jednocześnie daje doradcom gotowy scenariusz działania. Efekt to mniejsze straty w portfelu i realna szansa na odzyskanie wartościowych relacji.

Umów się na demo i sprawdź, jak CRM zamienia dane w proces odzyskiwania klientów, którzy dziś korzystają z produktów u konkurencji.

Odzyskuj klientów. Zadbaj o 4 filary efektywnej komunikacji.

Pytania i odpowiedzi:

Dlaczego klienci z aktywnym kontem często korzystają z produktów w innym banku?

Najczęściej wynika to z braku dopasowanej propozycji w odpowiednim momencie. Klient zostaje z podstawowym rachunkiem, ale atrakcyjne oferty kredytu, lokaty czy ubezpieczenia dostaje szybciej u konkurencji. CRM pozwala uchwycić ten moment i przypisać doradcy zadanie przedstawienia oferty zanim zrobi to ktoś inny.

Odzyskiwanie klienta jest tańsze i skuteczniejsze, bo bank ma już dane, historię i relację. CRM gromadzi wszystkie wcześniejsze interakcje, co pozwala przygotować spersonalizowaną propozycję, a nie zaczynać rozmowę od podstaw.

Na podstawie analizy historii transakcji i danych w CRM można zauważyć charakterystyczne sygnały – np. wpływ większej sumy, wypłatę środków z lokaty czy wzrost dochodów. Te zdarzenia wskazują, że klient może być gotowy na nową ofertę.

Najlepsze efekty daje połączenie kilku kanałów: SMS przypominający, e-mail z propozycją i telefon doradcy. CRM pozwala ustawić tę ścieżkę komunikacji krok po kroku, tak aby klient widział spójne działania, a nie przypadkowe próby kontaktu.

Najważniejsze jest, by kontakt był uzasadniony i spersonalizowany. CRM umożliwia odniesienie się do historii klienta: „Zauważyliśmy, że wygasła Pani lokata” zamiast ogólnego „Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty”. To buduje zaufanie zamiast irytacji.

Dane z przeszłości pokazują, jakie produkty klient wybierał i w jakich momentach. Dzięki temu CRM może podpowiedzieć doradcy, które rozwiązanie zaproponować – np. jeśli co roku odnawiał lokatę, a tym razem tego nie zrobił, wiadomo, że trzeba zareagować.

apple-touch-icon-120×120_zielony
Jak oceniasz ten artykuł?
Twoja opinia jest dla nas ważna i pozwala tworzyć lepsze treści
0 (ocen: 0)

Blog

Polecane artykuły

Zamień chaos w plan działań prowadzący do większej sprzedaży.

Jakie decyzje klienci podejmują dziś sami Czy odpływ klientów w bankach spółdzielczych da się zatrzymać
Jakie decyzje klienci podejmują dziś sami? Czy odpływ klientów w bankach spółdzielczych da się zatrzymać?
Jakie decyzje klienci banków podejmują dziś sami? Jak bank spółdzielczy może przeciwdziałać odpływowi klientów do banków...
AI w bankowości spółdzielczej Najpierw kartoteka klienta 360
AI w bankowości spółdzielczej? Najpierw kartoteka klienta 360°
Odkryj, jak AI w bankowości spółdzielczej może realnie zwiększyć sprzedaż i usprawnić obsługę klientów – pod...
Wdrożony CRM w banku nie działa Sprawdź te 4 powody
Wdrożony CRM w banku nie działa? Sprawdź te 4 powody
Nie każdy problem z CRM-em oznacza, że system jest zły. Najczęściej problemem nie jest oprogramowanie, ale...
Przewijanie do góry