Handlowcy tracą klientów. Jak zaradzić tym problemom

Handlowcy tracą klientów. Jak zaradzić tym problemom?

Handlowcy tracą klientów. Jak zaradzić tym problemom?

Handlowcy tracą klientów. Jak zaradzić tym problemom

Handlowcy tracą klientów. Jak zaradzić tym problemom?

Handlowcy tracą klientów, a ty nie wiesz dlaczego? Utrata klientów przez zespół handlowców może być wynikiem różnych czynników. Jednym z nich jest brak właściwego zarządzania informacjami o klientach oraz brak spójności w zbieraniu i przetwarzaniu informacji. 

Ich pracy towarzyszy chaos. Handlowcy tracą informacje o klientach, bo albo ich nie spisują, albo zapisują byle gdzie, co może prowadzić do utraty potencjalnych okazji sprzedażowych.

Jak poradzić sobie z tym problemem?

Problemy z zarządzaniem informacjami o klientach

Gubienie informacji o klientach może mieć poważne konsekwencje dla biznesu. Może prowadzić do utraty kontaktu ze stałymi klientami, a także do braku spójności w obsłudze. Za tym idą niższe zyski i klienci, którzy nie mają najlepszego zdania o firmie, które niosą dalej w Świat.

Handlowcy tracą klientów_chaos

Handlowcy, którzy nie potrafią gromadzić i zarządzać danymi klientów, mogą również tracić ważne informacje, tj.np. zgłaszane przez klienta problemy, które chciałby rozwiązać dzięki współpracy z Wami, jego preferencje, historię transakcji, ważne daty czy ważne uwagi, które mogą mieć wpływ na obecną i przyszłą sprzedaż, czyli cross-selling i up-selling lub wznowienia umów.

Handlowcy tracą klientów

Zastanówmy się więc, dlaczego handlowcy mogą tracić informacje o klientach, a przez to potem tracić również klientów? Czy któryś z tych problemów występuje właśnie w Twojej firmie?

  1. W firmie nie ma jednego centralnego miejsca na zbieranie kluczowych informacji o klientach. Jeśli zespół handlowców nie ma spójnego systemu do zarządzania danymi klientów, to informacje są rozproszone, trudno dostępne lub źle zorganizowane. Wiele firm prowadzi sprzedaż w Excelu i nawet tam, nie jest w stanie szybko zorientować się, ilu ma klientów, co ich dotyczy i jak naprawdę działa ich biznes.
  2. Każdy handlowiec używa własnych metod i narzędzi do zbierania informacji, a na koniec nie udostępnia ich dalej w zespole, bo trzyma dane w papierowym notatniku, albo w folderach na swoim komputerze. Żeby dowiedzieć się czegoś na temat klienta, trzeba albo przejść się po kolegach, albo poświęcić czas na korespondencję mailową. 
  3. Handlowcy nie mają nawyku spisywania informacji. Handlowcy często są zajęci pracą na rzecz klientów i zapominają o regularnym robieniu notatek z rozmów, co prowadzi do utraty cennych danych. Pamięć ludzka jest zawodna i o ile pozwala zapamiętać kilka istotnych rzeczy dotyczących jednego, dwóch czy trzech klientów, to jeśli dotyczą one dziesiątek klientów, to rodzi się duży problem.
  4. Nie ma danych, to nie ma podstaw do wykonywania analiz. Jeśli handlowcy nie mają dostępu do historii interakcji z klientem, mogą przegapić ważne informacje, które pomogłyby w lepszym zrozumieniu potrzeb klienta. A jeśli dane o klientach nie są analizowane i wykorzystywane do podejmowania decyzji, to najczęściej prowadzi to do braku efektywności w procesie sprzedaży.

Jak zapobiec utracie informacji o klientach?

Rozwiązaniem powyższych problemów może być wprowadzenie systemu CRM (Customer Relationship Management). 

Handlowcy tracą klientów_ kalendarz spotkań
Kalendarz spotkań

System CRM jest narzędziem, które pozwala budować bazę klientów i skutecznie zarządzać danymi klientów. Pomaga w zrozumieniu potrzeb klientów i budowaniu z nimi trwałych relacji. 

Gdy cała sprzedaż i klienci są w jednym centralnym miejscu, handlowcy mają łatwy dostęp do ważnych informacji, co ułatwia im skuteczną obsługę i personalizację kontaktów.

Praca na systemie CRM pozwala wyeliminować chaos i wprowadzić spójne schematy działania, którego wynikową są jednorodne dane, bogate źródło informacji i możliwości monitorowania, planowania i przewidywania tego, co zadzieje się w sprzedaży.

Warte uwagi!

  • Berg System daje możliwość ustawienia pól wymaganych do wypełnienia, czy to w Karcie klienta, czy w procesie sprzedaży. Bez ich wypełnienia, handlowiec nie może przejść na kolejne etapy sprzedaży. 
  • Jeśli klient wypełnia internetowe badanie potrzeb, czyli ankietę którą można samodzielnie skonfigurować w systemie CRM i wysłać do niej link klientowi, dane z tej ankiety automatycznie zapisują się w karcie danego klienta

Jak skutecznie wykorzystać system CRM w pracy zespołu sprzedaży?

Zacznijmy od wdrożenia systemu CRM. Jest to na tyle istotny proces, że należy się do niego odpowiednio przygotować.

Wybierz taki system CRM, który najlepiej odpowiada potrzebom Twojego zespołu. Upewnij się, że jest łatwy w obsłudze i dostosowany do specyfiki branży.

Ważne jest, aby promować w zespole kulturę zorganizowanej pracy. Handlowcy powinni rozumieć, że dbanie o dokładność i spójność danych klientów jest kluczowe dla ich sukcesu.

Przeszkol swoich handlowców w korzystaniu z nowego programu. Pokaż im, jak efektywnie spisywać informacje o klientach i jak mogą wykorzystywać te dane w procesie sprzedaży np. do up-sellingu czy wznowień. 

System CRM umożliwia śledzenie historii interakcji z klientem. To powinno im pomóc w identyfikacji wzorców i trendów. Dzięki analizie danych, będą lepiej rozumieć potrzeby swoich klientów i dostosować do nich strategię sprzedaży.

Jeśli Twoi handlowcy tracą klientów, sprawdź jak CRM może w końcu temu zapobiec

Upewnij się, że handlowcy mogą mieć łatwy dostęp do systemu CRM nawet w terenie, np. logując się do niego przez telefon lub tablet. To pozwoli im szybko aktualizować dane i korzystać z nich podczas spotkań z klientami.

Manager sprzedaży powinien regularnie monitorować wykorzystanie systemu CRM przez handlowców oraz przeprowadzać audyty danych – czy, aby na pewno wszyscy wypełniają system tak samo dokładnie i w taki sam sposób? Szybka identyfikacja problemów daje możliwość wprowadzenia odpowiednich korekt i poprawy jakości pracy.

Dobrą praktyką jest również wykorzystanie funkcji automatyzacji w systemie CRM. Dzięki automatyzacji można usprawnić procesy sprzedażowe, np. poprzez automatyczne zbieranie leadów z formularzy wprost do procesu sprzedaży, przypisywanie zadań do odpowiednich handlowców lub wysyłanie spersonalizowanych wiadomości do klientów.

Handlowcy tracą klientów_ zbieranie ledów do procesu sprzedaży
Automatyczne zbieranie leadów do procesu sprzedaży

Te artykuły mogą Cię zainteresować:

Korzyści wynikające z systemu CRM

Oprócz zapobiegania utracie informacji o klientach, system CRM pomaga w:

  • Skuteczniejszym zarządzaniu procesem sprzedaży.
  • Personalizacji oferty dla klientów.
  • Monitorowaniu wyników sprzedaży i analizie danych.
  • Usprawnieniu komunikacji wewnętrznej w zespole sprzedaży.

CRM jest ogromnym wsparciem dla managerów sprzedaży. Dzięki niemu mogą monitorować i kontrolować działania handlowców. Łatwiej im utrzymać porządek i efektywność w pracy zespołu.

Jeśli zależy Ci na właśnie na takiej pracy, jeśli chcesz pozbyć się chaosu w procesie sprzedaży i w pracy handlowców, którzy gubią informacje o swoich klientach, to przetestuj nasze rozwiązanie. W Berg System masz bezpłatny 14-dnowy okres próbny i możesz zweryfikować z pomocą naszego konsultanta, czy to narzędzie jest dla Ciebie.

Przetestuj Berg System CRM bezpłatnie

Picture of Natalia Skwierawska
Natalia Skwierawska
Od początku swojej kariery zawodowej związana jestem z bankowością i ubezpieczeniami. Przez lata pracowałam dla jednej z największych porówynywarek finansowych w Polsce, gdzie jako Menager ds. produktów finansowych poznałam produkty bankowe i ubezpieczeniowe od podszewki. Mam też kilkuletnie doświadczenie dziennikarskie. Pisałam w Rzeczpospolitej i Gazecie Giełdy Parkiet. W 2018 r., podczas wręczania Nagród Dziennikarskich Związku Banków Polskich im. Mariana Krzaka, uhonorowana zostałam Wyróżnieniem za przystępne i zrozumiałe prezentowanie kwestii związanych z finansami osobistymi i wkład w edukację ekonomiczną Polaków.

Blog

Polecane artykuły
Scroll to Top