Program partnerski, program afiliacyjny czy po prostu rekomendacja, to doskonałe narzędzie marketingowe do pozyskiwania nowych klientów.
Niewiele osób jednak wie, że można też zbudować własny program partnerski w systemie CRM.
To przykład nieoczywistego, ale wartościowego zastosowania systemu, który oferuje wielowymiarowe korzyści.
Co trzeba wiedzieć o generowaniu dodatkowych szans sprzedaży w systemie CRM i wykorzystaniu do tego typu działań programu partnerskiego i linków afiliacyjnych?
Program partnerski - definicja
Program partnerski to mechanizm, który umożliwia firmom sprzedającym produkty i usługi polecanie ich potencjalnym klientom przez osoby rekomendujące, czyli tzw. ambasadorów marki.
To narzędzie marketingu internetowego i forma reklamy realizowana przez niezależnych partnerów.
Program partnerski zbiera informacje o tym, kto, co i komu polecił oraz jaka gratyfikacja mus się za to należy.
Tworzenie programu partnerskiego na własne potrzeby
Jak już wspomnieliśmy, można stworzyć własny program partnerski przy użyciu narzędzi systemu CRM.
Aby program partnerski działał efektywnie, musi działać według ustalonego procesu i być zautomatyzowany.
Najpierw jednak trzeba stworzyć w firmie proces, który umożliwi partnerom prostą rekomendację Twoich produktów i usług.
Efektem tego będzie stworzenie łatwego w obsłudze systemu zgłaszania potencjalnych klientów i przekazywania danych o nich przez osoby rekomendujące – najlepiej bezpośrednio do procesu sprzedaży.
Polecany artykuł:
Regulacje w programie poleceń
Każdy program partnerski powinien mieć jasne i proste regulacje, określające, kiedy i za co przysługują wynagrodzenia. Regulamin powinien także zawierać informacje o sposobie rekomendacji usług i produktów firmy.
Prowizje i wynagrodzenia za polecenia
Program partnerski często oferuje różnorodne formy wynagrodzeń, takie jak prowizje, bonusy, prezenty czy inne korzyści dla osób, które skutecznie poleciły potencjalnych klientów. Wartość tych korzyści może być różna w zależności od skuteczności partnera oraz wartości przyniesionej przez nowego klienta.
Proces rekomendacji w afiliacji
Formularz kontaktowy do zbierania poleceń
Dla uproszczenia procesu zgłaszania potencjalnych klientów firmy często stosują krótkie formularze kontaktowe. Zawierają one informacje zarówno o potencjalnym kliencie, jak i o osobie polecającej.
Wpisanie imienia, adresu e-mail oraz numeru telefonu pozwala na szybkie i łatwe przekazanie informacji o potencjalnym kliencie do działu sprzedaży i procesu sprzedaży.
Linki partnerskie, linki afiliacyjne
Inną powszechną praktyką jest udostępnianie linków partnerskich, które śledzą pochodzenie potencjalnych klientów.
Osoba rekomendująca może wysłać taki link za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji, takich jak e-mail, SMS, Facebook czy Messenger.
Kiedy potencjalny klient kliknie w link, system automatycznie rejestruje zgłoszenie, co pozwala firmie od razu wiedzieć, od kogo pochodzi lead.
Zaufanie i pewność w programie partnerskim
Za sukcesem programu partnerskiego stoi przemyślana organizacja przepływu informacji pomiędzy polecającym a firmą oraz zaufanie między stronami.
Wielu partnerów decyduje się na współpracę właśnie z powodu atrakcyjnych bonusów, prezentów czy prowizji. Jeśli klient, polecony przez partnera, dokona zakupu, partner powinien otrzymać za to konkretne wynagrodzenie.
Dlatego wszelkie informacje o potencjalnych klientach muszą być przekazywane w sposób precyzyjny i bezbłędny.
Najgorszy scenariusz następuje, gdy ktoś poleca produkt lub usługę, ale firma nie jest tego świadoma. W rezultacie prowizja dla polecającego jest zagrożona.
Jeśli rekomendacja nie jest odpowiednio przypisana, a osoba polecająca nie otrzymuje należnych korzyści, zniechęca się do dalszej współpracy, a my tracimy na tym, że niezależne osoby generują dla nas dodatkowe szanse sprzedaży.
Automatyzacja i integracja programu partnerkiego z system CRM
Rozwiązaniem tej sytuacji jest oczywiście system z dedykowanymi funkcjonalnościami do polecania i rozliczania poleceń.
Automatyzacja procesu pozyskiwania poleceń z programu partnerskiego oraz integracja z systemem CRM kluczowe są do tego, aby nie pominięto żadnej informacji.
Dzięki temu można szybko przekazywać leady do działu sprzedaży i sprawnie informowanie o wynikach rekomendacji.
Oto kilka kluczowych korzyści, jakie daje korzystanie z programu partnerskiego za pomocą systemu CRM:
- Ułatwia przekazanie informacji o leadzie (nic nigdzie nie ginie),
- Precyzyjne określa, kto jest osobą rekomendującą,
- Przekierowuje informację o nowym leadzie wprost do procesu sprzedaży i handlowca, dzięki czemu klient ma szansę być szybko skontaktowany,
- Pozwala na monitorowanie zamknięcia szansy sprzedaży.
- Pozwala naliczyć prowizję za udane polecenie, jeśli sprzedaż dojdzie do skutku.
Praktyczny przykład zastosowania rekomendacji w interencie
Klienci Berg System mogą pobrać link do SMSApi, który upoważnia do korzystania z testowego pakietu SMS-ów.
Taki pakiet może okazać się niezwykle przydatny przy konstruowaniu np. pierwszej kampanii marketingowej, pozwalając na sprawdzenie efektywności i reakcji odbiorców na różne przekazy.
Kiedy klient korzysta z linku dostarczonego przez Berg System, SMS Api interpretuje to działanie jako polecenie.
Wartość i skuteczność programu partnerskiego
Czy warto inwestować w program partnerski? W naszym przypadku, ale i w kontekście sprzedaży B2B, odpowiedź brzmi zdecydowanie tak.
Skuteczność konwersji z rekomendacji, jaką w Berg System mamy z poleceń naszego oprogramowania przez naszych ambasadorów innym firmom, wynosi 70–80%.
Dla porównania, gdy trafia do nas klient z innego źródła niż rekomendacja, ta wartość oscyluje wokół 20%.
To jasny sygnał, że jest to źródło akwizycji, które często jest bardziej opłacalne finansowo, niż chociażby tworzenie reklam.
Jeśli jesteś zainteresowany tym, jak nasz system CRM wygląda od środka i jakie możliwości daje w pozyskiwaniu potencjalnych klientów i generowaniu dodatkowych szans sprzedaży – przejdź niżej i zapisz się na test programu.