Jak wybrać system CRM

Czym jest system CRM i jak go wybrać?

Czym jest system CRM?

System CRM jest często utożsamiany z rozwinięciem skrótu CRM (Customer Relationship Managment) jednak jest tylko systemem, który pomaga wdrożyć filozofię CRM, czyli budowania i zarządzania relacjami z klientami. Wdrażając sam system, nie odniesiemy spektakularnego sukcesu. Odniesiemy go, jeśli oprócz wdrożenia systemu zaczniemy wdrażać filozofię CRM. System CRM to system, w którym gromadzone są informacje biznesowe pozwalające w lepszy sposób obsługiwać klienta oraz zwiększać sprzedaż. Na podstawie tych danych, zarządy firm mogą przewidywać przychody firmy w danym okresie i planować inwestycje lub oszczędności.

Jak wybrać system CRM?

Decydując się na wdrożenie systemu CRM staniesz przed koniecznością odpowiedzenia sobie na kilka pytań. Jednym z najważniejszych będzie pytanie o to, czy potrzebujesz dedykowanego systemu, czy istnieje już na rynku dedykowany system pod Twoją branżę. Budowa nowego systemu CRM będzie długotrwała i kosztowna, a zakup licencji na istniejący system jest znacznie szybsze i optymalne kosztowo.

W jaki sposób będziesz korzystał z systemu CRM?

Większość pracy handlowej oraz obsługowej odbywa się w terenie. Niezbędna zatem jest możliwość dostępu do systemu z poziomu przeglądarki na komputerze oraz z poziomu telefonu komórkowego. Jeśli zależy Ci na tym, aby system był zawsze dostępny i optymalny kosztowo to dobrym rozwiązaniem będzie rozwiązanie webowe typu SaaS, czyli dostęp do systemu w zamian za mały miesięczny abonament.

Czy posiadasz zaplecze IT do wdrożenia systemu?

Jeśli posiadasz zaplecze IT oraz dysponujesz 3-5 miesiącami, które możesz poświęcić na wdrożenie systemu, to być może dobrym rozwiązaniem okaże się dla Ciebie wykorzystanie systemów opartych o gotowe silniki typu Open Source. Jeśli nie chcesz tracić czasu na długotrwałe wdrożenia, to kolejny raz dobrym rozwiązaniem okaże się CRM w modelu abonamentowym.

Ile posiadasz pieniędzy na wdrożenie systemu CRM?

Przygotowanie dedykowanego systemu lub systemu opartego o silniki Open Source wymaga dużych inwestycji na start. Wynika to z tego, że system trzeba napisać, dostosować  a następnie przetestować. Kosztem takiego wdrożenia nie są wyłącznie wydawane na ten cel środki, ale też brak wzrostu sprzedaży w firmie. Decydując się na abonamentowe rozwiązania możesz zacząć pracę w systemie tego samego dnia bez potrzeby inwestowania dużych środków na start.

Proste zawsze znaczy lepsze

W przypadku wyboru systemu CRM najbardziej istotne jest to, aby Twoi pracownicy potrafili w nim pracować. Niezbędne jest przeszkolenie ich we wszystkich niezbędnych funkcjonalnościach systemu w taki sposób, aby nie pozostawić żadnych wątpliwości. Jest to szczególne ważne bo każda pozostawiona wątpliwość to nic innego jak argument do tego, aby pracownik nie korzystał z systemu.

Czy dostawca systemu oferuje wdrożenie pracowników?

To bardzo ważne pytanie, ponieważ nawet potencjalnie dobra oferta może się okazać droga gdy dostawca systemu doliczy koszt szkolenia.  Jeśli nie oferuje szkolenie to dowiedz się jaka jest jego cena zanim podejmiesz decyzję.

Czy dostawca systemu oferuje możliwość przetestowania go przed zakupem?

Większość klientów o to nie pyta, ale jeśli firma posiada gotowy system to nie stanowi dla niej większego problemu udostępnienie darmowego konta testowego, na którym klient może zapoznać się z systemem od wewnątrz.

—>KLIKNIJ I PRZETESTUJ NASZ CRM ZA DARMO<–

Marcin Konopka
Pomysłodawca i współzałożyciel Berg System. Całą swoją karierę związany ze sprzedażą i z budowaniem efektywnych zespołów sprzedażowych. Swoje wiedzę i umiejętności zdobywał w branży finansowej i ubezpieczeniowej ale przede wszystkim poprzez bezpośrednie szkolenia i rozmowy z największymi trenerami sprzedaży na świecie tj.: Brain Trancy, Robert Cialdini, Tony Gordon, Blair Singer, a także z Polskimi mówcami: Mateuszem Grzesiakiem, Mariuszem Szubą czy Dariuszem Sikorskim. Ich wiedzę z obsługi klienta, sprzedaży, wyznaczania i realizacji celów można dostrzec w funkcjonalnościach platformy Berg System ale także w kolejnych postach tego bloga. Interesuje się Grywalizacją i jej wykorzystaniu w motywowaniu zespołów sprzedaży.